واتر استاپ و نقش آن بر آب بندی

ارسال شده در: مقالات | ۰
واتر استاپ بتن چیست و چه تأثیری در آب بندی سازه های بتنی دارد: بتن هم مانند مواد دیگر با تغییر دما منبسط و منقبض می‌شود.
برای اینکه این ظرفیت در واتر استاپ ایجاد شود، مفصل‌های انبساط در فاصله‌های معین در سراسر دال‌ها و دیوارها قرار داده می‌شود.
با جاگداری نامناسب مفصل‌های انبساط، سازه در امتداد نقاط ضعیف طبیعی، عمدتاً درزها و مفصل‌های سرد، ترک برداشته که این مفصل‌ها، اگر درزبندی نشده باشد، آب را به درون سازه انتقال می دهد. به همین دلیل که در حین ساخت در تقریباً تمام سازه‌های بتنی نظیر تصفیه خانه‌ها، مخازن آب، آب‌بندها، سدها و تسهیلات زیرزمینی معمولاً واتر استاپ تعبیه می‌شود.
واتراستاپ را می‌توان در مفصل‌های انبساط، مفصل‌های سرد و دیگر درزها تعبیه کرد. استفاده از آب بند به منظور آب بندی درزهای اجرایی و محل های قطع بتن و همچنین در ژوئن ها استفاده میشود. امروزه تمامی کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته برای آب‌بندی درزهای اجرایی از واتراستاپ استفاده می‌کنند. با گذشت چند سال از عمر سازه و بررسی شرایط آرماتورها و بتن مشاهده می شود که آرماتورهای طولی و عرضی در سمت آبگیر سازه، به دلیل عبور آب از طریق درز سرد موجود بین مقاطع بتن ریزی شده و همچنین لوله‌های موئین ناشی از تبخیر آب بتن، دچار زنگ زدگی می شوند؛ که در برخی از موارد با انبساط ۶ الی ۱۵ درصدی حجم آرماتورها، بتن دچار ترک خوردگی می‌گردد.
این نقصان عاملی جهت تشدید نفوذپذیری و کاهش شدید طول عمر سازه بتنی می‌باشد. آب بندهای هیدروفیلیک یا بنتونیتی علاوه بر سهولت و سرعت بسیار زیاد در نصب تمامی نواقص یادشده را رفع می‌کنند. برای آب بندی یک سازه بتنی باید دو کار اساسی صورت بگیرد:
آب بندی خود بتن توسط مواد افزودنی – آب بندی درزهای بتن توسط واتراستاپ واتراستاپ هایی که برای آب بندی انواع درزهای بتن کاربرد دارند درسه شکل تزریق ، پی وی سی PVC، واتراستاپ های منبسط شونده بنتونیتی و هیدروفیلی وجود دارند.
هر یک از این واتراستاپ های بتن دارای معایب و مزایای متفاوتی هستند. واتراستاپ های پی وی سی به دو صورت حفره دار و تخت برای درزهای انبساطی و اجرایی موجود می باشند. واتراستاپ پی وی سی با ایجاد سدی در مسیر عبور آب با حداکثر طول مسیر عبور بعث آببندی و جلوگیری از عبور آب طراحی شده است. بعضی دیگر از انواع واتراستاپ ها براساس ایجاد سد به وسیله انبساط و پرشدن درز و برخی دیگر براساس پرشدگی درز پس از اجرای سازه طراحی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *